Vooral in Doetinchem leek de overlast het grootst.
Wateroverlast aan de Kruisbergseweg
Weeronline meldde dat er in Doetinchem in enkele uren tijd liefst 67,7 mm regenwater was gevallen. Volgens een woordvoerder van de brandweer (Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland) is er daardoor op twee plekken op het terrein van het Slingeland Ziekenhuis wateroverlast ontstaan; bij de spoedeisende hulp van het ziekenhuis en de huisartsenspoedpost van Huisartsenzorg Oude IJssel (HZOIJ). Beiden stelden hun eigen crisisplan in werking. In juni was er ook al wateroverlast geweest, maar de nieuwe maatregelen die toen waren getroffen bleken niet voldoende te zijn tegen de hoeveelheid regen die er nu viel.
Huisartsenspoedpost wijkt uit
Op de huisartsenspoedpost, die gelegen is in een souterrain, kwam het water rond 19:30 uur overal vandaan. Materiaal en apparatuur moesten veiliggesteld worden terwijl men door het water waadde. Waar de spoedeisende hulp niet anders kon dan tijdelijk haar deuren te sluiten, was dit voor de huisartsenspoedpost geen optie en was een evacuatie de enige mogelijkheid. Het callcenter werd verplaatst naar het kantoor van HZOIJ aan de Amphionstraat. Voor patiëntenzorg werd uitgeweken naar de praktijk van huisarts Femke Smulders in Zelhem, die op dat moment dienst had. Een extra triagist heeft vanuit huis ingelogd om te zorgen dat de post bereikbaar bleef gedurende de tijd die nodig was voor de evacuatie. Gelukkig is de techniek zover ontwikkeld dat triagisten en huisartsen op elke willekeurige computer kunnen inloggen in hun systemen, waardoor ze de hele avond bereikbaar bleven en patiënten van dienst konden zijn.
Droog de nacht in
Ondertussen werd het water op de huisartsenspoedpost met man en macht weggepompt en daarna opgedweild. Men werkte goed samen en ondanks dat de drukte merkbaar was, bleef de sfeer kalm en rustig. Ook werd er veel spontane hulp geboden door medewerkers van de huisartsenspoedpost en het ziekenhuis, zoals de schoonmaak- en technische dienst. Met deze fantastische hulp kon de huisartenspoedpost gelukkig vanaf 23.00 uur het werk weer hervatten aan de Kruisbergseweg.
Terug- en vooruitkijken
De crisissituatie is kort daarna nabesproken met de leden van de crisisorganisatie van HZOIJ. Zij kwamen samen tot een aantal praktische en organisatorische verbeterpunten. Zo waren er een paar verbeteringen nodig in de samenwerking met het ziekenhuis en de regionale hulpdiensten. Ondanks de vervelende situatie hebben we hier veel van geleerd en ligt er nu een aangescherpt crisisplan klaar!
De crisisorganisatie van HZOIJ bestaat uit hagro- en huisartsenspoedpostcrisiscoördinatoren en het crisisteam. Incidenten die alleen invloed hebben op de zorg binnen een individuele praktijk of huisartsenspoedpost worden door henzelf opgelost. Maar als een incident grotere gevolgen heeft en regionale coördinatie nodig is, komt het crisisteam in actie. Zij werken volgens regionale HaROP (Huisartsen Rampen Opvang Plan). De leden van het crisisteam krijgen jaarlijks oefeningen en trainingen aangeboden, zodat zij ook in de zogenaamde ‘koude fase’ scherp blijven!